Seefo logo

Hoe werd de hybride transformatie van de afgelopen 2 jaar beleefd binnen de finance wereld?

15 maart 2022

Met dit onderwerp gingen de Expert Talks van SeeFO van start op vrijdag 11 februari. Naast Patrick Van Gaelen, Kristof Vanherle en Azdin Benzian kropen ook Karel Laroy CFO van Buildmat, Gert Claes Financial Integration Manager & Controller a.i. bij Adriaens NV, Philippe Hostens Marketing Manager van BISIEconocom. Tom Baeten van Winger Academy, gespecialiseerd in het opzetten van hybride sales- en rekruteringorganisaties nam ook deel en modereerde deze eerste editie van de expert talks.

Het doel van deze expert talk is achterhalen hoe iedereen deze periode beleefde, wat eruit geleerd werd en welke invloed deze gehad heeft en nog zal hebben binnen de finance wereld. Een onderwerp waar veel over te zeggen valt en dat delen we maar al te graag met jou.

Terug naar overzicht
Image

Wat was de invloed van de eerste lockdown?

Tom Baeten: De eerste lockdown zorgde voor het lamleggen van het land en de economie. Hoe hebben jullie deze periode ervaren en welke maatregelen werden er genomen?

Karel Laroy: Bij de financiële afdeling van Buildmat merkten we dat de transitieperiode naar thuiswerken toch zeker enkele maanden duurde. De grote uitdaging was het aanpakken van de hardware issues en dit verliep bij de ene persoon vlotter dan bij de andere. Vooral bij het IT-minded personeel viel alles snel op zijn plaats, voor de anderen hielp een gestructureerd proces dan weer. Door dichter bij de mensen te staan tijdens deze transitie kwamen er ook enkele aangename verrassingen naar voren. Zo werden online meetings vaak veel beter voorbereid en waren deze daarnaast ook intensiever, productiever en formeler.

Gert Claes: Ook bij ons was dat het geval. Het duurde even tegen dat de volledige switch er was. Ikzelf had de extra uitdaging om als interim volledig online in te burgeren. Dit was zeker en vast niet eenvoudig waardoor we ook meer tijd nodig hadden om zowel voor mij als voor het bedrijf en de collega’s alles vlot te laten verlopen. Op de dag van vandaag is het online werken ingeburgerd, zijn er afgelijnde meetings en verloopt alles veel efficiënter.
De Finance afdeling is één van de meest gestructureerde, geplande en strakke afdelingen van een bedrijf. - Kristof Vanherle
Kristof Vanherle: Volgens mij komen de uitspraken van Karel en Gert niet als een verrassing. Door de organisatie van de financiële afdelingen is het mogelijk om snel te kunnen schakelen en dus ook eenvoudiger online of hybride te kunnen werken. Dat is een voordeel van een afdeling die volledig autonoom kan werken.

Welke uitdagingen kwamen er nog bij te kijken?

Tom Baeten: De hele overgang naar hybride werken had uitdagingen op het vlak van hard- en software, people management, recruitment en persoonlijke contacten. Welke zaken brachten voor jullie het meeste vernieuwing teweeg?

Philippe Hostens: Op vlak van hard- en software moesten werknemers volledig uitgerust worden om van thuis uit hun werk efficiënt te doen. Bij Bis Econocom rusten we bedrijven uit zowel met hard- als software installaties en merkten we binnen België een duidelijke voorkeur voor de Microsoft programma’s. Deze werken niet alleen vlot, maar bieden ook talloze opties om te combineren en te linken met andere hardware opties. De perfecte combinatie dus voor een hybride werkomgeving.

Gert Claes: Ook onderling tussen werknemers en werkgever veranderde er heel wat. Zo merkte ik dat ervaren personeel binnen de finance afdeling niet veel bijsturingen nodig had, maar dat het met nieuw personeel toch een heel andere ervaring was. Bij nieuwe werknemers die volledig online aangenomen werden merk je pas later of die persoon werkelijk op zijn plaats hoort. Dat zorgt er dus voor dat het vertrouwen veel groter moet zijn in het begin wat niet altijd even simpel is.

Karel Laroy: Ook wij merkten een groot verschil tussen werknemers met en zonder ervaring. Hierdoor liet ik minder ervaren werknemers vaker zelf aan het woord om hen zo sneller bij te sturen, to the point te laten komen en direct ook tot actie over te gaan. Het plannen van meetings rond concrete onderwerpen bleek hier een nuttige tool voor te zijn.
Het blijft wel steeds een uitdaging om de teamsfeer en het persoonlijke contact te behouden. - Karel Laroy
Image
Door het vele thuiswerken verlies je toch wat persoonlijke interactie, al is het wel zo dat de online meetings nu vaak ook iets formeler verlopen. Het blijft wel zo dat eens je elkaar dan terug fysiek ontmoet er nog meer appreciatie is voor deze momenten.

Wat brengt de toekomst?

Tom Baeten: Welke zaken zien jullie als blijvers en hoe denken jullie dat deze de toekomst binnen de bedrijfs- en financiële wereld zullen beïnvloeden?

Philippe Hostens: Na 2 jaar zijn er heel wat zaken ingeburgerd. De werknemer heeft de voordelen van het thuiswerk ondervonden waardoor een hybride werkomgeving de enige uitweg lijkt. Het is enorm belangrijk om de juiste balans te zoeken, te vinden en deze te kunnen vasthouden. Al zal deze balans niet vastgelegd kunnen worden voor een hele sector, regio of land maar eerder per bedrijf op maat bepaald worden. Zo zal het bedrijf per werknemer ook gepersonaliseerde oplossingen moeten bieden op vlak van extralegale voordelen, cafetariaplannen, soft-en hardware oplossingen en zoveel meer.

Patrick Van Gaelen: Ook voor het behouden van werknemers en het aantrekken van nieuwe werkkrachten zal dit een grote rol spelen. Werknemers hebben nu nog meer kunnen aanvoelen wat de juiste balans is en zijn niet verlegen om hiervoor te vechten. Het management speelt hier een grote rol in om de werknemers beter te ondersteunen en te begeleiden. Zowel bij het vinden van de juiste balans als het zorgen voor de juiste motivatie binnen het team.

Kristof Vanherle: In de toekomst wordt het een uitdaging om ervoor te zorgen dat de voordelen van het werken op kantoor en het online werken perfect in elkaar vloeien. Zo moeten overlappende activiteiten, onduidelijke communicatie en slechte coördinatie vermeden worden. Met het gebruik van de juiste tools en faciliteiten kan dit verhinderd worden.
Voor andere CFO’s geven wij alvast de tips om regelmatig in contact te blijven met je team, kijken of er zowel fysieke als online overlegmomenten ingepland kunnen worden en blijven werken aan de cultuur van het bedrijf waar werknemers op een centrale plek staan.
Als er een bepaalde ondervinding is die het meest duidelijke gebleken is uit deze expert talk, dan is het wel dat er voor iedereen een andere oplossing is. Het management moet duidelijke gesprekken aangaan met zijn werknemers en kijken wat de wensen en verwachtingen zijn alsook nagaan wat de mogelijkheden binnen het bedrijf zijn. Zo zal dit enorm verschillen voor een kleine startup, een lokale kmo en een grote international.

Sprekers

  • Patrick Van Gaelen, Kristof Vanherle en Azdin Benzian vertegenwoordigen SeeFO, verdeler van de LucaNet Software binnen België.
  • Karel Laroy CFO van Buildmat, een Belgische groep die inzet op het verdelen van innoverende producten binnen  de bouw en industrie.
  • Gert Claes Financial Integration Manager & Controller a.i. bij Adriaens NV.  Onderdeel van de Vion Food Group actief binnen de vleesverwerking. 
  • Philippe Hostens Marketing Manager van BISEconocom die bedrijven bijstaan op vlak van advies, verkoop en installatie van Audiovisuele oplossingen.
  • Tom Baeten van Winger Academy, gespecialiseerd in het opzetten van hybride sales- en rekruteringorganisaties was aanwezig als moderator
Terug naar overzicht
Seefo logo

Hoe werd de hybride transformatie van de afgelopen 2 jaar beleefd binnen de finance wereld?

15 maart 2022

Met dit onderwerp gingen de Expert Talks van SeeFO van start op vrijdag 11 februari. Naast Patrick Van Gaelen, Kristof Vanherle en Azdin Benzian kropen ook Karel Laroy CFO van Buildmat, Gert Claes Financial Integration Manager & Controller a.i. bij Adriaens NV, Philippe Hostens Marketing Manager van BISIEconocom. Tom Baeten van Winger Academy, gespecialiseerd in het opzetten van hybride sales- en rekruteringorganisaties nam ook deel en modereerde deze eerste editie van de expert talks.

Het doel van deze expert talk is achterhalen hoe iedereen deze periode beleefde, wat eruit geleerd werd en welke invloed deze gehad heeft en nog zal hebben binnen de finance wereld. Een onderwerp waar veel over te zeggen valt en dat delen we maar al te graag met jou.

Terug naar overzicht
Image

Wat was de invloed van de eerste lockdown?

Tom Baeten: De eerste lockdown zorgde voor het lamleggen van het land en de economie. Hoe hebben jullie deze periode ervaren en welke maatregelen werden er genomen?

Karel Laroy: Bij de financiële afdeling van Buildmat merkten we dat de transitieperiode naar thuiswerken toch zeker enkele maanden duurde. De grote uitdaging was het aanpakken van de hardware issues en dit verliep bij de ene persoon vlotter dan bij de andere. Vooral bij het IT-minded personeel viel alles snel op zijn plaats, voor de anderen hielp een gestructureerd proces dan weer. Door dichter bij de mensen te staan tijdens deze transitie kwamen er ook enkele aangename verrassingen naar voren. Zo werden online meetings vaak veel beter voorbereid en waren deze daarnaast ook intensiever, productiever en formeler.

Gert Claes: Ook bij ons was dat het geval. Het duurde even tegen dat de volledige switch er was. Ikzelf had de extra uitdaging om als interim volledig online in te burgeren. Dit was zeker en vast niet eenvoudig waardoor we ook meer tijd nodig hadden om zowel voor mij als voor het bedrijf en de collega’s alles vlot te laten verlopen. Op de dag van vandaag is het online werken ingeburgerd, zijn er afgelijnde meetings en verloopt alles veel efficiënter.
De Finance afdeling is één van de meest gestructureerde, geplande en strakke afdelingen van een bedrijf. - Kristof Vanherle
Kristof Vanherle: Volgens mij komen de uitspraken van Karel en Gert niet als een verrassing. Door de organisatie van de financiële afdelingen is het mogelijk om snel te kunnen schakelen en dus ook eenvoudiger online of hybride te kunnen werken. Dat is een voordeel van een afdeling die volledig autonoom kan werken.

Welke uitdagingen kwamen er nog bij te kijken?

Tom Baeten: De hele overgang naar hybride werken had uitdagingen op het vlak van hard- en software, people management, recruitment en persoonlijke contacten. Welke zaken brachten voor jullie het meeste vernieuwing teweeg?

Philippe Hostens: Op vlak van hard- en software moesten werknemers volledig uitgerust worden om van thuis uit hun werk efficiënt te doen. Bij Bis Econocom rusten we bedrijven uit zowel met hard- als software installaties en merkten we binnen België een duidelijke voorkeur voor de Microsoft programma’s. Deze werken niet alleen vlot, maar bieden ook talloze opties om te combineren en te linken met andere hardware opties. De perfecte combinatie dus voor een hybride werkomgeving.

Gert Claes: Ook onderling tussen werknemers en werkgever veranderde er heel wat. Zo merkte ik dat ervaren personeel binnen de finance afdeling niet veel bijsturingen nodig had, maar dat het met nieuw personeel toch een heel andere ervaring was. Bij nieuwe werknemers die volledig online aangenomen werden merk je pas later of die persoon werkelijk op zijn plaats hoort. Dat zorgt er dus voor dat het vertrouwen veel groter moet zijn in het begin wat niet altijd even simpel is.

Karel Laroy: Ook wij merkten een groot verschil tussen werknemers met en zonder ervaring. Hierdoor liet ik minder ervaren werknemers vaker zelf aan het woord om hen zo sneller bij te sturen, to the point te laten komen en direct ook tot actie over te gaan. Het plannen van meetings rond concrete onderwerpen bleek hier een nuttige tool voor te zijn.
Het blijft wel steeds een uitdaging om de teamsfeer en het persoonlijke contact te behouden. - Karel Laroy
Image
Door het vele thuiswerken verlies je toch wat persoonlijke interactie, al is het wel zo dat de online meetings nu vaak ook iets formeler verlopen. Het blijft wel zo dat eens je elkaar dan terug fysiek ontmoet er nog meer appreciatie is voor deze momenten.

Wat brengt de toekomst?

Tom Baeten: Welke zaken zien jullie als blijvers en hoe denken jullie dat deze de toekomst binnen de bedrijfs- en financiële wereld zullen beïnvloeden?

Philippe Hostens: Na 2 jaar zijn er heel wat zaken ingeburgerd. De werknemer heeft de voordelen van het thuiswerk ondervonden waardoor een hybride werkomgeving de enige uitweg lijkt. Het is enorm belangrijk om de juiste balans te zoeken, te vinden en deze te kunnen vasthouden. Al zal deze balans niet vastgelegd kunnen worden voor een hele sector, regio of land maar eerder per bedrijf op maat bepaald worden. Zo zal het bedrijf per werknemer ook gepersonaliseerde oplossingen moeten bieden op vlak van extralegale voordelen, cafetariaplannen, soft-en hardware oplossingen en zoveel meer.

Patrick Van Gaelen: Ook voor het behouden van werknemers en het aantrekken van nieuwe werkkrachten zal dit een grote rol spelen. Werknemers hebben nu nog meer kunnen aanvoelen wat de juiste balans is en zijn niet verlegen om hiervoor te vechten. Het management speelt hier een grote rol in om de werknemers beter te ondersteunen en te begeleiden. Zowel bij het vinden van de juiste balans als het zorgen voor de juiste motivatie binnen het team.

Kristof Vanherle: In de toekomst wordt het een uitdaging om ervoor te zorgen dat de voordelen van het werken op kantoor en het online werken perfect in elkaar vloeien. Zo moeten overlappende activiteiten, onduidelijke communicatie en slechte coördinatie vermeden worden. Met het gebruik van de juiste tools en faciliteiten kan dit verhinderd worden.
Voor andere CFO’s geven wij alvast de tips om regelmatig in contact te blijven met je team, kijken of er zowel fysieke als online overlegmomenten ingepland kunnen worden en blijven werken aan de cultuur van het bedrijf waar werknemers op een centrale plek staan.
Als er een bepaalde ondervinding is die het meest duidelijke gebleken is uit deze expert talk, dan is het wel dat er voor iedereen een andere oplossing is. Het management moet duidelijke gesprekken aangaan met zijn werknemers en kijken wat de wensen en verwachtingen zijn alsook nagaan wat de mogelijkheden binnen het bedrijf zijn. Zo zal dit enorm verschillen voor een kleine startup, een lokale kmo en een grote international.

Sprekers

  • Patrick Van Gaelen, Kristof Vanherle en Azdin Benzian vertegenwoordigen SeeFO, verdeler van de LucaNet Software binnen België.
  • Karel Laroy CFO van Buildmat, een Belgische groep die inzet op het verdelen van innoverende producten binnen  de bouw en industrie.
  • Gert Claes Financial Integration Manager & Controller a.i. bij Adriaens NV.  Onderdeel van de Vion Food Group actief binnen de vleesverwerking. 
  • Philippe Hostens Marketing Manager van BISEconocom die bedrijven bijstaan op vlak van advies, verkoop en installatie van Audiovisuele oplossingen.
  • Tom Baeten van Winger Academy, gespecialiseerd in het opzetten van hybride sales- en rekruteringorganisaties was aanwezig als moderator
Terug naar overzicht